Sporten har funnits i Sverige sedan 80-talet men det är först nu på senare tid som den har fått en uppsving med många unga åkare. Det som är karaktäristiskt för sporten är att banorna innehåller terräng eller hinder där cyklarna måste bäras. Det kan till exempel vara att behöva gå balansgång över plankor med cykeln på axeln.
Tävlingarna sker ofta på en varvbana där man ska försöka köra ett visst antal varv på så kort tid om möjligt. Det är en kort tävlingstid, vilket gör att det är väldigt intensivt. Varvtiden brukar variera mellan 5 till 10 minuter. Men det finns även tävlingar som är på en längre bana där man bara ska åka ett varv.
Underlaget varierar och det kan vara allt från sand, grus, gräs, jord och lera till asfalt. Det är en utmanande sport med många olika moment. Det gäller att vara skicklig på att manövrera cykeln på olika underlag och i kurvor, samtidigt som föraren behöver kunna kliva av och på cykeln under fart.
Många som håller på med cykelcross gör det då det är en bra och utmanande träningsform samtidigt som det är en förlängning av cykelsäsongen då cykelcross går att träna in på vintern. Det är vanligt att de som håller på med mountainbike och landsvägscykling även börjar med cykelcross.
Cykeln
Cykeln ska vara anpassad för att klara av enklare terräng. Cykelcrossen liknar en vanlig landsvägscykel men det är några saker som skiljer. De har bredare däck med grövre mönster och större luftkammare. Växlarna och bromsarna är mer robusta. De flesta cyklarna inom sporten har aluminium- eller kolfiberramar, vilket gör dem lätta att bära. Överröret i ramen är horisontellt och alla vajrar är dragna på ovansidan så att det är enkelt att bära cykeln under tävling.
Tävling
Det finns många tävlingar runt om i landet men även internationellt. Både mindre tävlingar och större arrangemang. Två av de större tävlingarna i Sverige är SWE Cup och CX-pokalen. SWE Cup är en nationell cup som innefattar nio tävlingar runtom i Sverige. Dessa tävlingar sker på vinterhalvåret och drar till sig mycket cyklister och publik.
Tävlingsregler
Det finns flera regler när det kommer till crosscykling och de kan variera något beroende på tävlingar. Men några av reglerna är:
- Använda en crosscykel, det finns några få tävlingar som gör undantag.
- Vid start måste alla deltagare ha minst en fot i marken.
- Om man blir varvad som cyklist så ska man fullfölja det pågående varvet och sedan avlägsna sig från banan.
Tävlingslicens och försäkring
Det är Svenska Cykelförbundet (SCF) som håller i tävlingsformen cykelcross. För att få tävla i en tävling som är SCF-godkänd så måste du ha en tävlingslicens. Detta för att säkerställa att alla har samma förutsättningar i tävlingen samt att göra tävlingarna mer säkra. Licensen ger dig även en försäkring som gäller både vid träning och tävling nationellt och internationellt, och det gäller vid resor till och från tävling och träning.
Det finns olika typer av licenser beroende på ålder, kön och vilken nivå du ligger på. Det går även att ansöka om en engångslicens. För att kunna ansöka om en licens måste man ha ett medlemskap i en SCF-ansluten klubb, vara inlagd i föreningsmedlemsregistret och ha ett UCI-ID.